Han van der Horst: Wegenprijsbepaling kenmerkt armoede Rutte IV

2021-12-20 08:02:47 By : Mr. Amos O

Vul uw gebruikersnaam of e-mailadres in.

Naar de glazen container. Trek een andere jas aan, zodat niemand me herkent.

De technologie is bewezen en beschikbaar. Nederland hoeft niet eerst het wiel opnieuw uit te vinden, zoals bij de OV-chipkaart gebeurde. Singapore kan ongetwijfeld voor de nodige knowhow en hardware zorgen.

Tien jaar lang was Schraalhans de keukenmeester in de regeringsverklaringen van Mark Rutte. Nu is hij ineens de goede heer. Toch laat het regeerakkoord armoede zien. Het is inhoudelijk. We worden getrakteerd op een vrij naadloos vervolg op Rutte IV.

Hoe ambitieus het allemaal is, wordt goed uitgelegd in de passage over rekeningrijden. Dit wordt met grote voorzichtigheid ingevoerd, zodat automobilisten tot 2030 niet hoeven te betalen voor het aantal kilometers dat ze op de wegen van het land rijden.

Het akkoord: “In 2030 introduceren we een Pay-to-Use-systeem voor alle automobiliteit en nemen we deze kabinetsperiode wetgeving aan. Basis voor het systeem is de motorrijtuigenbelasting, waarvan het tarief afhankelijk wordt gemaakt van het aantal gereden kilometers per jaar. De heffing is niet plaats- en tijdgebonden en vervangt de op dat moment nog bestaande tolroutes, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de geplande verlengde A15. Dit betekent dat gebruikers van elektrische en fossiele auto’s beide bijdragen aan het weggebruik”.

De kilometerprijs is een uitstekend instrument om files effectief te bestrijden. Dit kan heel eenvoudig door het weg-naar-weg tarief afhankelijk te maken van het verkeersvolume. Hoe meer auto's, hoe hoger de prijs die de weggebruikers betalen. Dat heet volgens mij marktwerking, een principe dat de coalitiepartners dierbaar moeten zijn.

Is dat ingewikkeld? Dat is helemaal niet ingewikkeld. In Singapore doen ze het al sinds 1998 zo. Elke automobilist heeft wel een doos op de voorruit geplakt. Overal boven de wegen bevinden zich sensoren die fungeren als elektronische tolpoorten. Zij schrijven het op dat moment geldende bedrag af van de prepaidkaart die de automobilist in zijn kluisje heeft gestopt. Het is daarom belangrijk om voor voldoende krediet te zorgen. Er moeten dus voldoende oplaadpunten zijn. Daarnaast kan men ervoor kiezen om de tol direct van de bankrekening te laten afschrijven. De technologie is bewezen en beschikbaar. Nederland hoeft niet eerst het wiel opnieuw uit te vinden, zoals bij de OV-chipkaart gebeurde. Singapore kan ongetwijfeld voor de nodige knowhow en hardware zorgen.

Buitenlandse automobilisten moeten zo'n box vooraf bestellen als ze in Nederland willen rijden. Je kunt je voorstellen dat deze gratis wordt bezorgd plus een lege prepaidkaart.

De apparatuur van Singapore leest ook kentekenplaten. Als je een tolpunt passeert zonder box of zonder te betalen, krijg je een boete van 70 Singaporese dollar plus administratiekosten. Omdat er veel van die punten zijn, ben je nogal een krik.

Zo betalen de automobilisten die het wegennet het zwaarst belasten het meest, terwijl zij die ervoor kiezen om in de daluren te rijden veel minder last hebben van hun portemonnee. Hierdoor wordt reizen in de spits ontmoedigd, waardoor dure wegverbreding en -verdubbeling wellicht niet meer nodig is.

Kijk, dat is nu ambitie. Dan is regeren vooruitzien, maar dat vraagt ​​teveel van het ancien regime, ook al zou het zich in een nieuw jasje aan ons presenteren.

Bekijk de ERP-site in Singapore.

Voor het overige ben ik van mening dat het subsidieschandaal niet uit de publieke belangstelling mag verdwijnen en de Groningse aardgasaffaire evenmin.

Luister naar het Geheugenpaleis www.spraakkast.nl/podcast/het-materialenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over geschiedenis en politiek.

Nederland in de Tweede Wereldoorlog

Je moet inloggen om een ​​reactie te plaatsen.